Studentenleven tijdens een pandemie

29-03-2021

De COVID-19 pandemie is op 5 maart 2020 bevestigd op de Westelijke Jordaanoever. De eerste gevallen werden gediagnosticeerd in het district Bethlehem en verspreidden zich vervolgens over alle districten, met inbegrip van Jeruzalem en de Gazastrook. De Palestijnse Autoriteit besloot alle gebieden af te grendelen en de bewegingsvrijheid te beperken, tenzij het een grote kracht betrof. Terzelfder tijd besloot het Ministerie van Onderwijs (MOE) alle scholen en universiteiten in Palestina te sluiten.

De gezondheidssituatie heeft het de vertegenwoordigers van Hope ASBL niet mogelijk gemaakt onze jaarlijkse missie naar Palestina in het voorjaar van 2020 uit te voeren. Dit weerhield ons er echter niet van om onze contacten per e-mail en soms zelfs per telefoon met onze partners voort te zetten: de Arab American University of Palestine (AAUP), Al Kamandjâti (AK) en de Palestinian Medical Relief Society (PMRS) en hen te vragen naar nieuws over de studenten-studenten van Hope.

Over het algemeen heeft de moeilijke context waarin onze jongeren verkeren, hen er niet van weerhouden in het academisch voorjaarssemester te slagen en hun studie voort te zetten of af te ronden.


Nieuws van de PMRS studenten :

Als gevolg van de lockdown moest de School of Community Health een nieuw noodopleidingsplan ontwikkelen om het semester te kunnen voortzetten : 

  • keuze van online leerproces om sociale distantie te verzekeren ;
  • ontwikkeling van een WhatsApp-groep voor opleiders en studenten om de communicatie te vergemakkelijken ;
  • ontwikkeling van een wekelijkse e-learningkalender.

Door de versoepeling van de gezondheidsmaatregelen kunnen de eindexamens in juni in de lokalen van de school worden gehouden met gebruikmaking van veiligheidsmaatregelen. Er werd een praktisch opleidingsplan uitgewerkt zodat alle studenten begin juli gedurende vijf weken konden oefenen in de PMRS-gezondheidscentra.

Wat het effect op het programma van de PMRS School of Community Health betreft, had de sluiting van het land en het gebruik van een nieuwe leerstrategie zowel een positief als een negatief effect. Een deel van het positieve effect was het gebruik van online leervaardigheden die zij voorheen niet hadden gebruikt. Dit hielp de studenten om gemakkelijk met elkaar en met de instructeurs te communiceren. Er waren echter enkele belemmeringen voor het gebruik van dit nieuwe leerproces, zoals de moeilijke toegang tot Internet voor sommige studenten, waardoor zij niet alle opleidingssessies konden bijwonen. Voor deze leerlingen werd vóór het eindexamen individuele toetsing geregeld en werd extra tijd voor het eindexamen uitgetrokken. Bovendien bood het online opleidingsproces geen ruimte voor participatieve methoden zoals groepswerk, oefeningen, casepresentaties, enz.

De economische situatie heeft ook een verwoestend effect gehad op studenten en hun gezinnen. De studenten klaagden al over armoede vóór de pandemie, maar na de pandemie werd het nog moeilijker. De vaders van de meeste studenten werkten als dagloner, zodat zij meer dan drie maanden zonder inkomen thuis moesten blijven, terwijl sommigen hun baan verloren.

Nieuws van de Al Kamandjâti studenten :

Ondanks de opsluiting konden de studenten hun lessen online voortzetten via WhatsApp, Zoom en andere platforms, ook werden online concerten georganiseerd. In juni-juli 2020 konden de lessen in de Al Kamandjâti-centra in Jenin en Ramallah worden hervat, zodat de studenten hun studieniveau konden afronden en zich konden voorbereiden op instrumentale en theoretische examens in augustus.

De periode van opsluiting was niet gemakkelijk voor de studenten, zij wensten te getuigen : 

"Het was erg moeilijk om contact te houden met mijn professor en vrienden bij AK en ik was ook erg bezorgd over het online studeren aan mijn universiteit: veel huiswerk, quizzen en tentamens. Vreemde ervaring die alles verandert in je "online" leven !"

"Psychologisch had ik er last van dat ik niet uit kon gaan en vrienden en collega's niet kon zien, en er was niet genoeg motivatie om te spelen en te studeren, maar nu ga ik van school naar de universiteit en ik streef ernaar een heel goed GPA te halen, zodat ik het vak kan studeren waar ik van hou. Ik wil ook mijn huidige vaardigheden aan andere mensen leren en mijn ervaring doorgeven."

"De lessen afstandsonderwijs begonnen niet meteen toen de lockdown werd ingesteld. Dus "Het was een goede ervaring omdat ik met veel muzikanten heb samengespeeld online, vooral met mijn band Sanabel en we hebben veel video's online. Ik ben echt blij dat ik deze geweldige kans krijg om muziek te leren en gefinancierd te worden door uw geweldige vereniging, hartelijk dank. " gedurende de korte tijd dat de lessen werden geannuleerd, was ik niet erg gemotiveerd om zo goed te oefenen als ik gewend was. Maar sindsdien is alles weer begonnen, net als vroeger."